Hrišćanski humanizam kod Dostojevskog
Mističko verovanje contra
čovekoljublje
U publicističkom spisu Dostojevskog: Dnevnik pisca za 1873. godinu
čitamo da je pravoslavlje istina i spas ruskog naroda i spas i istina celog čovečanstva.U ruskom pravoslavlju sačuvao se Hristov lik u
svojoj čistoti- smatra Dostojevski. Da li ovakvo tumačenje ruskog hrišćanstva
ima veze sa misticizmom? ‘Ja vam
još nijedno mističko verovanje nisam dao.’ i ‘Ja pravoslavlje shvatam ne kao
mističku veru već kao čovekoljublje i radujem se tome.’, zapisao je
Dostojevski u svojoj intimnoj beležnici 1876. godine. U ono vreme misticizam je
bio vera u božansko obeležje Hrista i u zagrobni nebeski svet. Optužiti nekoga
da je mističar značilo je i da pristaje na vladajući politički sistem, a tako
je u Salcbrunskom pismu Bjelinski kritikovao Gogolja. U Dnevniku pisca za 1876.
godinu možemo pročitati da u ruskom hrišćanstvu nema misticizma. U njemu je,
veli Dostojevski, samo čovekoljublje, samo Hristov lik. Hristov lik je,
za Dostojevskog, simbol slobode, ravnopravnosti i bratstva: ‘Ja pravoslavlje shvatam kao čovekoljublje.’,
piše autor ‘Zločina i kazne’ u intimnoj beležnici 1876. godine.
Dakle
Dostojevski pod pojmom pravoslavlja podrazumeva izvesnu religiju bez misticizma,
religiju shvaćeni kao sinomim za izvestan humani opšteljudski ideal kojem svi
ljudi teže i koji će se ostvariti ne negde gore na nebu već na zemlji ( s ovim
opštim mestima o tumačenju ruskog pravoslavlja kod Dostojevskog, slaže se i akademik Nikola Milošević o čemu i
piše u svojoj knjizi ‘Dostojevski kao mislilac’).
Hrišćanski humanizam
U Dnevniku pisca za 1876. godinu ovo čovekoljublje konkretizuje se kroz
zahtev za jednim boljim društvom u kome desetogodišnje devojčice neće morati da
rade u fabrikama odajući se pri tome razvratu za koji Sodoma nije znala. U
istom spisu Dostojevski i dalje ide u socijalnom i istorijskom konkretozovanju
ideje čovekoljublja, naime naglašavajući kako on nikad nije mogao da prihvati
misao da jedna desetina ljudi ima pravo
da se razvija, dok ostalih devet desetina ljudi valja da služi kao sredstvo i
oruđe tog razvoja: ‘ Ne želim da mislim
i živim drugačije nego verujući da će svih naših devedeset miliona Rusa biti
obrazovano, oljuđeno i srećno.’, piše Dostojevski i dalje dodaje: ‘Meni se potpuno ne sviđa lik ovoga sveta.’
Dakle potpuno uspostavljanje humanih i slobodnih društvenih odnosa
vizija su Dostojevskog. Tako pojam čovekoljublja dobija sasvim konkretnu
socijalnu sadržinu, i postaje uvod za hrišćanski humanizam nasuprot misticizmu.
Čovekoljublje dobija kritičke a ne apologetske tonove.( Apologetski pogled na
društvo pretpostavlja da je sadašnjica ili jednaka idealu ili bar u sebi ima
neka bitna obeležja izvesnog idealnog stanja.)
U Dnevniku pisca za 1876. godinu kazaće Dostojevski još i to kako veruje
da će se carstvo misli i svetlosti ostvariti upravo u Rusiji, možda brže nego
bilo gde u svetu, zato što se u Rusiji, veli on, i sada niko neće zalagati za
ideju o neminovnosti ‘poživotinjenja’
najvećeg dela građana radi blagostanja jedne male pribvilegovane grupe ljudi,
kao što je u Evropi svuda slučaj. Dostojevski kritičkim tonom, ali u strahu od
cenzora, na posredan način izrazom ‘poživotinjenje’ označava ono najgore u
vremenu u kojem je živeo. (Da bi razumeli socijalno konkretizovanje pojma
čovekoljublje treba se prisetiti anegdote iz piščeve mladosti naime kada je
feldjeger pesnicom u potiljak tukao nedužnog kočijaša: ‘Nikad nisam mogao da zaboravim feldjegera i mnogo toga sramnog i
ružnog u ruskom narodu.’ – piše Dostojevski. Feldjeger je za Dostojevskog
očito simbol despotskog i surovog načina društvenog uređenja u kojemu je čoveku
od vlasti lako da poživotinji. Major u ‘Zapisima iz mrtvog doma’, Mitja Karamazov
koji čupa bradu nesrećnom kapetanu, otac Zosima koji još dok je bio oficir
brutalno prebija podređenog vojnika i sl. simbolišu poživotinjenje vlasti. A
vlast i moć opijaju kaže Dostojevski.)
Hristova istina je u Rusiji,
smatra Dostojevski, sadržana samo u zametku, kao mogućnost a ne stvarnost,
dakle kao nešto što u postojećim društvenim odnosima još nije realizovano.
Ipak, prema Dostojevskom, ruski narod i rusko pravoslavlje jedini su čuvari
humanističke istine hrišćanstva. Opštečovečanski ideal kod ruskog naroda i
njegove religije je nešto u šta se veruje. Opštečovečanski ideal čovekoljublja
druga je reč za pravoslavnu religiju, tako da i ateistički ruski intelektualci
zajedno sa narodom mogu težiti istom idealu. Tako možemo reći da prema
Dostojevskom autentičan izraz najdubljih svojstava ruskog narodnog karaktera
predstavlja traganje za bratskim pravednim svetskim poretkom. Tako Dostojevski
u svojoj besedi Puškinu i piše: ‘Biti
pravi Rus, biti Rus u potpunosti, možda i znači postati brat svih ljudi,
svečovek ako hoćete.'
Ruski socijalizam
Dostojevski je u poslednjem broju ‘Dnevnika pisca’ progovorio I o ruskom
socijalizmu. Pod ruskim socijalizmom veliki pisac je podrazumevao neodoljivu
žudnju ruskog naroda za sveopštim, svenarodnim I svebratskim sjedinjenjem svih
ljudi u ime Hristovo, naglašavajući da je cilj ruskog socijalizma svenarodna,
vaseljenska crkva ostvarena na zemlji. Napomenimo I to da Dostojevski ne misli
o crkvenim organizacijama, već tumači narodnu dušu kao riznicu pravoslavlja. A
u prvom poglavlju Dnevnika pisca za 1881. Godinu gde piše o ruskom socijalizmu
Dostojevski kaže:’Socijalizam ruskog
naroda nije ni u komunizmu ni u mehaničkim oblicima.’
Politički socijalizam, papizam,
mravinjak
Kao kritičar političkog socijalizma, Dostojevski piše da se ovaj oblik
socijalizma bez obzira na nagoveštene ciljeve samo sastoji u želji siromašnih
klasa za sveopštim grabežom a posle neka bude šta će biti. Odnosno u ‘ Zimskim
beleškama o letnjim utiscima’ Dostojevski nam predstavlja mravinjak kao simbol
za zajednicu u kojoj bi društvena Pravda trebalo da bude zadovoljena po cenu
žrtvovanja zahteva za slobodom. Ako se dakle ostvare samo ekonomska i socijalna
pitanja u ovom užem smislu (bez prava na slobodu) onda, po Dostojevskom,
aksiološka vrednost konstrukcije mravinjaka (konstrukcija političkog socijalizma)
mora biti dovedena u pitanje. Kritikujući ujedno i papizam zato što se
opredelio za rimsko svetsko gospodstvo, a katolička crkva je, prema
Dostojevskom, metod nasilnog realizovanja religijskih ideala proglasila za
jedini mogućni metod. Tako je socijalizam izdanak katoličanstva, jer francuski
socijalizam, kako to smatra Dostojevski na stranicama Dnevnika pisca za 1877.
Godinu, svodi se na ideju nasilnog ujedinjenja čovečanstva.
Klevetanje ljudske prirode kod
socijalista
U februarskom broju Dnevnika
pisca za 1877. Godinu Dostojevski izjavljuje da je u francuskom socijalizmu
dostignuti cilj nešto što je bilo vrhunac egoizma I nečovečnosti, ugnjetavanje
svake slobode i ujedno vrhunac klevetanja ljudske prirode. Klevetanje ljudske
prirode u socijalističkim idejama( ovde treba reći da je Dostojevski kritikovao
socijaliste koji su jednu neiskustvenu političku formu trebali da nametnu
stvarnosti bez da je ikada socijalizam postojao u praksi), za Dostojevskog
znači predstaviti čoveka kao ropsko biće I da se novi socijalistički poredak
može sazdati samo na porivima koristoljublja, slično kakvom velikom mravinjaku.
I katolicizam I socijalizam u čoveku vide samo mrava, biće u kome takozvane
niže ekonomske potrebe čine ono što je bitno. Zbog ovih sličnosti socijalizma I
papizma , smatra Dostojevski, papa će pred narod izaći ‘ pešice i bos’ (Dnevnik
pisca za 1873. godinu) I sa svojom
armijom jezuita uveravajući taj isti narod da je komunizam već sadržan u
hrišćanstvu, a sve s namerom ponovne uspostavljanje svetovne vlasti.
by Edi
Davne 986. godine Kijevski veliki knez Vladimir odlucio je da napusti pagansku veru i nadje sebi drugu koju ce preneti svim rusima.Bilo je puno razloga a jedan od tih je da je gubio ratove od monoteista.Pozvao je emisare iz celog sveta a prvi su mu stigli muslimani.Nakon uvodnog izlaganja o Alahu i Muhamedu ,muftije su imale punu paznju kneza i cinilo im se da ce ga ubediti da postane musliman.Kada su mu još rekli da su vladari besmrtni i da je dozvoljena poligamija,i da će nakon smrti Muhamed svakome dati po sedamdeset veoma lepih žena,da će zatim izabrati najlepšu i na nju preneti sve što je lepo sa ostalih žena,nakon čega će ona postati njihova supruga,Vladimir je bio na ivici ushićenja.A onda su muslimanske muftije izgubile tlo pod nogama,taman kad su pomislili da je teološka bitka dobijena.Prvo, Vladimiru je bila smešna zabrana konzumacije svinjskog mesa.Svakako da može bez toga,ali svejedno nije video smisao.Drugo, obrezivanje mu je bilo odvratno.No,u redu,i preko toga može nekako da se pređe,nije realno očekivati da ti baš sve bude po meri.Treće,najvažnije,alkohol.Vladimir je bio zaprepašćen kada su mu rekli da islam zabranjuje konzumaciju alkohola."Rusi nalaze radosti u piću i mi bez njega ne možemo",rekao je Vladimir muslimanima i time je priča bila završena.Time je i spaseno hriscanstvo na neki nacin :)
ОдговориИзбришиSlazem se sa tim da je Pravoslavlje covekoljublje,jer kako verovati u Boga,ako ne volimo ljude oko sebe,i ne pruzamo im ljubav.
ОдговориИзбришиUčenik kaže svom duhovnom učitelju:"Dajte mi nešto kao putokaz u mom životu".Učitelj je ceo dan ćutao a onda je uzeo parče papira i napisao "spoznaja".Učenik je rekao da je to uopšteno i da li može nekako opširnije.Učitelj mu je napisao:"spoznaja,spoznaja,spoznaja".Učenik je upitao šta je to spoznaja,a učitelj mu je odgovorio:"spoznaja znaci spoznaja".Spoznati znaci upoznati,shvatiti, razumeti ,sagledati stvari van svoga "ja",onda kada čovek može da sagleda nešto mimo "svojih" uverenja jer ta "nasa" uverenja nisu sasvim nada,već su usadjena od ko zna koga i kada...
ОдговориИзбришиCucic Vladimir III3
Vera je kao i ljubav: ona se ne da nametnuti. Zato i jeste uzaludan svaki trud da se ona državnim merama uvede ili učvrsti. (Artur Šopenhauer)
ОдговориИзбришиAleksandra Petković III3
Čovekoljublje ili filontropije je želja, volja da pomognemo bližnjima oko sebe koje volimo i ako je nekada bila korištena u smislu religije, definitivbi se slažem sa tim, jer one koje volimo njima pomažemo
ОдговориИзбриши‚‚Da bi se videlo verom, mora se zatvoriti oko razuma.‚‚‚-Bendžamin Frenklin
ОдговориИзбришиVerica Kirćanski III-1
Smatram da je Dostojevski suviše ozbiljan pisac, da bi mi u ovim godinama mogli najbolje da shvatimo sve što on ima da kaže. Sve njegove teme i misli su nekako preduboke i pretamne za nas koji trčimo ka nekim svetlim budućnostima i prvim ljubavima, neosetivši ni delić pravog, surovog života o kojem on zapravo i piše. Dostojevski je u jednom svom delu na čitavoj jednoj strani pisao kako čovek mora da shvati kako je sam kriv za sve. Ceo naš život je surfovanje na buri spleta okolnosti, čovek se trudi da učini najbolje za sebe i za njemu drage i uči se dok je živ. Neko teži ka tom nečemu božanskom, spokojnom i vodi se tim svetim manorima i postupcima, dok neko to gleda kroz neka svoja i tuđa iskustva i vodi se samo tim.
ОдговориИзбришиMilan Jarić III1
Čovek često postaje ono što o sebi misli. Ako budem stalno ponavljao kako neke stvari ne mogu učiniti, verovatno je da i neću moći. Suprotno tome, ako verujem da mogu, sigurno ću steći sposobnost da to učinim.
ОдговориИзбришиPravoslavlje i govori o tome da ljubimo bliznje svoje. Samim tim cenimo i sebe. Ako ne volim čovek pored sebe necu ni samu sebe. Marija Acimov lll7.
ОдговориИзбриши